
NASI INTERESARIUSZE
Nasze relacje z interesariuszami oparte są o zasady odpowiedzialności i dialogu. W relacjach z interesariuszami stawiamy na uczciwość, przejrzystość, wzajemny szacunek oraz profesjonalizm.
W trosce o ich jakość dostosowujemy częstotliwość i kanały komunikacji do charakterystyki i aktualnych oczekiwań wybranej grupy interesariuszy. Szereg tego typu działań prezentujemy w Raporcie Zintegrowanym.
Uczestnicy dialogu z interesariuszami (badanie ankietowe oraz wywiady w formule online), który odbył się w listopadzie 2020 roku, czyli przedstawiciele Grupy ORLEN i jej otoczenia, dokonali weryfikacji mapy interesariuszy. Mapa została zaktualizowana w następującym zakresie: jako oddzielna grupa interesariuszy zostało wyodrębnione „Środowisko”; do grupy interesariuszy kluczowych zostali przeniesieni: „Ajenci i franczyzobiorcy” i „Organizacje pozarządowe” oraz została uszczegółowiona nazwa grupy „Organizacje pozarządowe”, która po zmianach zgłoszonych przez interesariuszy brzmi: „Polskie i zagraniczne organizacje branżowe i konsumenckie”.
Mapa interesariuszyGrupy ORLEN
Fundacje Grupy ORLEN
W Grupie ORLEN funkcjonują cztery fundacje korporacyjne – Fundacja ORLEN, Fundacja ANWIL, Fundacja Unipetrol i Fundacja Energa. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa”.
Sposób angażowania
Fundacje jako organizacje pożytku publicznego wykonują zadania w zakresie regulowanym przez ich Statuty, które są dostępne na www fundacji.
Częstotliwość
Stały kontakt
Podwykonawcy i dostawcy
Podwykonawcy i dostawcy dostarczają między innymi materiały i usługi dla operacyjnej działalności Grupy ORLEN. Realizowane są zakupy inwestycyjne, produkcyjno-remontowe, zakupy energii elektrycznej, biokomponentów, chemii produkcyjnej, zakupy logistyczne oraz zakupy dla stacji paliw czy zakupy ogólne (administracja, IT, usługi profesjonalne). Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialność wobec Dostawców”.
Sposób angażowania
- Platforma Zakupowa Connect
- Korporacyjne strony internetowe
- Spotkania branżowe, targi, warsztaty z dostawcami
- Dialog i budowanie długoterminowych relacji z dostawcami, audyty
- Proces oceny współpracy z kluczowymi dostawcami w ramach Grupy ORLEN mający na celu wypracowanie działań usprawniających współpracę
Częstotliwość
- Współpraca ma w większości przypadków charakter stały w postaci bezpośredniej komunikacji.
- Spotkania w zależności od potrzeb w toku prowadzonych postępowań zakupowych oraz zarządzania bieżącą współpracą z dostawcami.
- Coroczny proces oceny współpracy z kluczowymi dostawcami.
Organizacje pozarządowe
Ośrodki pełniące coraz ważniejszą rolę w rozwoju społecznym i ekonomicznym krajów, stanowiące niezwykle istotne uzupełnienie dla instytucji państwowych. Umacnianie ich pozycji, poprzez transfer wiedzy i wsparcie materialne, leży w głębokim interesie publicznym. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa”.
Sposób angażowania
Grupa ORLEN jest aktywna w tym sektorze zarówno poprzez wsparcie poszczególnych podmiotów, a także prowadzenie fundacji korporacyjnych: Fundacja ORLEN, Fundacja ANWIL, Fundacja Energa i Fundacja Unipetrol.
Częstotliwość
Stały kontakt
Ajenci i franczyzobiorcy
Dzięki ajentom i franczyzobiorcom Grupa ORLEN może umacniać pozycję rynkowego lidera w obszarze detalicznej sprzedaży paliw. Jest to grupa, od której w znaczący sposób zależy postrzeganie marki wśród klientów. Ajenci i franczyzobiorcy reprezentują podmioty silnie zróżnicowane pod względem skali i zasięgu działania, czy stosowanych modeli biznesowych.
Sposób angażowania
Współpraca oparta jest o partnerskie relacje i najwyższe standardy biznesowe. Dilerzy oraz franczyzobiorcy korzystają z wynegocjowanych przez Grupę korzystniejszych warunków handlowych wzbogaconych o dostawców towarów pozapaliwowych. W sieciach stacji paliw zarządzanych przez Grupę ORLEN funkcjonuje kilka różnych modeli biznesowych cechujących się odmiennymi zasadami współpracy (COCO, CODO, DOFO, DODO). W modelach CODO właścicielem stacji są spółki (PKN ORLEN, Unipetrol, ORLEN Deutschland), a współpraca z prowadzącymi/dilerami odbywa się na bazie umowy o prowadzenie stacji w imieniu danej sieci. Każdy pracownik stacji zatrudniony jest przez Prowadzącego/Dilera. Na rynku litewskim wszyscy pracownicy stacji paliw są pracownikami spółki VENTUS będącej właścicielem sieci – w modelu COCO są oni związani umową o pracę. W modelach DODO i DOFO właścicielami stacji są partnerzy biznesowi, którzy w ramach umowy (kontrakt dilerski lub umowa franczyzowa) otrzymują brand i wsparcie służb operacyjnych w prowadzeniu stacji. W większości modeli pracownicy nie są zobligowani do wdrażania konkretnych rozwiązań, standardów oraz procedur, jednakże w oparciu o partnerską współpracę możliwe jest wsparcie biznesowe i pomoc w zarządzaniu sprzedażą, zakupami, sklepem i pracownikami.
Częstotliwość
Regularny kontakt
Rynek kapitałowy
Grupę „Rynek Kapitałowy” tworzą aktualni i potencjalni właściciele instrumentów finansowych emitowanych przez spółkę oraz instytucje organizujące i nadzorujące rynek obrotu tych instrumentów. Do grupy należą również podmioty kreujące opinie i analizy wskazujące na atrakcyjność inwestycyjną PKN ORLEN dla potencjalnych inwestorów i akcjonariuszy. Aktualnie największym właścicielem spółki i zarazem znaczącym inwestorem jest Skarb Państwa. Do Rynku Kapitałowego również zaliczają się: Akcjonariusze, Inwestorzy, Analitycy rynku, Giełda Papierów Wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, Agencje Ratingowe, Dziennikarze ekonomiczni. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Zasady Ładu Korporacyjnego” .
Sposób angażowania
ORLEN utrzymuje stałe kontakty z instytucjami rynku kapitałowego wynikające z konieczności stosowania uregulowań prawnych i regulaminowych. Poza tym spółka znacząco angażuje się w obszarach inicjatyw i konsultacji dotyczących organizacji obrotu oraz zmian ustawowych.
Personalne angażowanie interesariuszy odbywa się najczęściej poprzez:
- Organizowanie konferencji, spotkań, telekonferencji
- Transmisje internetowe
- Serwisy internetowe
- Organizację road shows
Istotnym punktem angażowania bardzo szerokiej grupy interesariuszy jest coroczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.
Częstotliwość
W trakcie wieloletniej obecności ORLENU na rynku kapitałowym, spółka wykształciła praktykę niemal nieustannego kontaktowania się z rynkiem kapitałowym, a co za tym idzie angażowania operujących na nim Interesariuszy.
Dotyczy to w szczególności analityków rynku i inwestorów, którzy praktycznie mają nieustanny dostęp do konsultantów i specjalistów spółki.
Cyklicznie przedstawiciele spółki, w tym członkowie władz, spotykają się z Interesariuszami podczas:
Kwartalnych konferencji poświęconych publikacji wyników finansowych
Innych wydarzeń korporacyjnych
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy odbywa się raz w roku w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrotowego.
Klienci
Produkty i usługi Grupy ORLEN znajdują nabywców na 6 kontynentach. Wśród nich są zarówno klienci indywidualni (m.in. kierowcy), jak i klienci instytucjonalni, reprezentujący przemysł – chemiczny, motoryzacyjny, lotniczy, elektroenergetyczny, budowlany, rolnictwo, produkcję opakowań oraz przemysł spożywczy. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialność wobec Klientów”.
Sposób angażowania
- Komunikacja bezpośrednia
- Strona internetowa oraz media społecznościowe
- Badanie satysfakcji klientów, zachowań i postaw oraz ich oczekiwań związanych z wizytami na stacjach
Częstotliwość
- Współpraca z klientami ma w większości przypadków charakter stały w postaci bezpośredniej komunikacji
- Dialog z klientami, cykliczne badania opinii klientów – dwumiesięczne, roczne oraz ad-hoc
Administracja publiczna
Administracje rządowe centralne i terenowe w krajach, w których prowadzona jest działalność, czyli w Polsce, Czechach, Litwie, Niemczech i Kanadzie. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Otoczenie Regulacyjne”.
Sposób angażowania
PKN ORLEN i pozostałe spółki Grupy ORLEN prowadzą oparty o obowiązujące przepisy prawa, w pełni transparentny, otwarty dialog obejmujący między innymi zaangażowanie w opiniowanie projektów rozwiązań legislacyjnych na poziomie ustawodawstwa krajowego oraz wspólnotowego.
Częstotliwość
Stały kontakt
Społeczność lokalna
Mieszkańcy sąsiadujący z zakładami produkcyjnymi, infrastrukturą magazynową czy miejscami, w których Grupa ORLEN prowadzi prace wydobywcze i inwestycyjne. Jest to otoczenie najbliższe, często również pracownicy, kooperanci i ich rodziny. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialność wobec Społeczeństwa”.
Sposób angażowania
- Projekty społeczne, edukacyjne, kulturalne i sportowe na rzecz społeczności realizowane bezpośrednio przez spółki Grupy ORLEN
- Działania realizowane przez fundacje korporacyjne: Fundację ORLEN, Fundację Energa i Fundację ANWIL; Fundusz Grantowy dla Płocka
- Akcje wolontariatu pracowniczego
- Inwestycje w infrastrukturę
- Spotkania informacyjne dla mieszkańców
- Bezpłatny System Informacji dla Mieszkańców Regionu Płockiego
Częstotliwość
Stały kontakt
Pracownicy
W Grupie ORLEN zatrudnionych jest ponad 33 tys. osób. Pracownicy mają zapewnione godne i przyjazne warunki pracy. Relacje wewnątrz firmy opierają się na uczciwości, szacunku w codziennych relacjach oraz na dialogu, współpracy i zaangażowaniu wszystkich w kształtowanie kultury zgodnej z Wartościami Firmy. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Odpowiedzialny Pracodawca”.
Sposób angażowania
- Rozwój i szkolenia
- Świadczenia socjalne
- Program Pracodawca Przyjazny Rodzinie
- Budowanie poczucia wspólnoty i przywiązania do społeczności Grupy ORLEN (m.in. Wolontariat pracowniczy)
- Wymiana wiedzy i zgłaszanie inicjatyw przez pracowników (m.in. portal IDEA, ORLEN Insight, Program Twórca)
- Przekazywanie informacji pracownikom Grupy ORLEN na temat projektów realizowanych w Koncernie (intranet, magazyn wewnętrzny, program TV Studio Grupa ORLEN)
Częstotliwość
- Stały kontakt
- Badanie satysfakcji w cyklu trzyletnim
Innowatorzy i startupy
Wykorzystanie potencjału startupów i uwolnienie zasobów posiadanych przez duże korporacje stwarza między innymi możliwość:
- Przetestowania pilotażowego innowacyjnych rozwiązań przygotowanych przez małe firmy przed ewentualną komercjalizacją nowoczesnych technologii i rozwiązań
- Uwalniania potencjału pracowników PKN ORLEN sprzyjającego wdrażaniu kultury innowacyjności
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcjach „Kapitał Intelektualny” oraz „Badania i Rozwój Technologiczny”.
Sposób angażowania
- Internetowa platforma współpracy, za pomocą której podmioty zewnętrzne mogą zgłaszać innowacyjne rozwiązania, m.in. w obszarach Paliw i Petrochemii, Energetyki czy Sprzedaży
- Realizacja programów akceleracyjnych, w ramach których PKN ORLEN uzyskuje dostęp do innowacyjnych rozwiązań przygotowanych przez startupy
Częstotliwość
- W zakresie platformy: kontakt regularny
- W zakresie programów akceleracyjnych: udział uzależniony m.in. od harmonogramów naborów w ramach uruchamianych projektów
Instytucje naukowo-badawcze i uczelnie
Jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe, a szczególnie uczelnie wyższe specjalizujące się w naukach ścisłych. Spółki Grupy ORLEN współpracują z podmiotami krajowymi (m.in. z Instytutem Chemii Przemysłowej, Politechniką Warszawską, Uniwersytetem Warszawskim, Instytutem Nafty i Gazu czy Politechniką Gdańską), ale także tworzą ośrodki edukacyjne poza granicami, w tym nowoczesne centrum badawczo-rozwojowe w czeskim Litvínovie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji „Badania i Rozwój Technologiczny”.
Sposób angażowania
- Realizacja wspólnych projektów B+R
- Prace badawcze, koncepcyjne, analizy
- Staże i praktyki oraz rekrutacja najlepszych studentów i absolwentów
- Współpraca w zakresie prac badawczych i dyplomowych
- Innovation Day – warsztaty z jednostkami naukowymi
- Dzień Wiedzy z Orlenem, Case Week
Częstotliwość
Regularny kontakt
Instytucje finansowe
Banki, ubezpieczyciele są niezbędnym elementem rynku, wpływającym na kształt, dynamikę i kierunki jego rozwoju.
Sposób angażowania
Zaufanie instytucji finansowych jest dla przedsiębiorstw jednym z kluczowych czynników sukcesu rynkowego. Dlatego w relacjach z nimi podmioty Grupy ORLEN konsekwentnie stawiają na pełną transparentność i budowanie długofalowych relacji.
Częstotliwość
Regularny kontakt
Media
Za pośrednictwem mediów podmioty Grupy ORLEN komunikują się z otoczeniem. Informują o osiągnięciach, planach, wynikach, ale też odpowiadają na wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące swojej działalności. Media są reprezentantem wszystkich grup Interesariuszy.
Sposób angażowania
- Wirtualne biuro prasowe
- Korporacyjne strony internetowe oraz profile w mediach społecznościowych spółek Grupy ORLEN
- Briefingi, spotkania prasowe, wyjazdy studyjne
- Raport Zintegrowany Grupy ORLEN online
Częstotliwość
- Konferencje wynikowe organizowane co kwartał
- Spotkania prasowe w razie potrzeb
- Bieżący kontakt z przedstawicielami mediów
Regulatorzy
Spółki Grupy ORLEN prowadzą działalność gospodarczą na rynkach regulowanych. Prowadzą oparty o obowiązujące przepisy prawa, w pełni transparentny, otwarty dialog z regulatorami. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji „Otoczenie Regulacyjne”.
Sposób angażowania
- Zaangażowanie w opiniowanie projektów rozwiązań legislacyjnych na poziomie ustawodawstwa krajowego oraz unijnego
- Bieżąca koordynacja relacji z regulatorami, organami nadzoru lub kontroli oraz realizacja procesu uzyskiwania i zarządzania pozwoleniami w Koncernie
Częstotliwość
Regularny kontakt
Organizacje certyfikujące
Instytucje pozwalające na standaryzację i optymalizację procesów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Dzięki ścisłej współpracy z nimi i otrzymywanym rekomendacjom Grupa ORLEN dysponuje zewnętrznym potwierdzeniem standardów stosowanych w wielu aspektach działalności, a klienci i kontrahenci zyskują pewność, że mają do czynienia ze sprawdzonym i wiarygodnym partnerem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji „Zintegrowany System Zarządzania”.
Sposób angażowania
Weryfikacje ze strony akredytowanych jednostek zewnętrznych, których potwierdzeniem są certyfikaty zgodności realizowanych działań z wymaganiami międzynarodowych standardów.
Częstotliwość
Okresowo
Polskie i zagraniczne organizacje branżowe i konsumenckie
Współpracujemy ze stowarzyszeniami i organizacjami, zarówno branżowymi, specjalistycznymi jak i biznesowymi. Utrzymujemy kontakty ze specjalistami zajmującymi się podobną tematyką, co umożliwia wymianę doświadczeń z innymi firmami oraz udział w seminariach i konferencjach. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji „Organizacje i Stowarzyszenia".
Sposób angażowania
- Udział w pracach komisji tematycznych w ramach organizacji i stowarzyszeń, których PKN ORLEN oraz spółki z Grupy ORLEN są członkami
- Merytoryczny udział w seminariach naukowych, panelach dyskusyjnych i konferencjach
Częstotliwość
Bieżący kontakt
Konkurencja
Współuczestnicy rynku, podmioty, w relacji z którymi definiowana jest pozycja rynkowa Grupy ORLEN w poszczególnych segmentach działalności. Biorąc pod uwagę międzynarodową skalę i fundamenty działalności Grupy ORLEN, kluczowymi podmiotami konkurencyjnymi są przede wszystkim firmy z sektora rafineryjno-petrochemicznego, energetyki oraz sieci detaliczne sprzedaży paliw z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Więcej informacji można znaleźć w sekcji „Otoczenie konkurencyjne”.
Sposób angażowania
- Wspólny udział w pracach komisji organizacji i stowarzyszeń branżowych
- Merytoryczny udział w seminariach naukowych, panelach dyskusyjnych i konferencjach
Częstotliwość
Regularny kontakt